Drukowanie cyfrowe VS offsetowe: Przewodnik po metodach drukowania

Udostępnij

Dla większości Twoich potrzeb drukarskich najlepiej sprawdzi się druk offsetowy lub cyfrowy. Nie ma jednak jednej, prostej odpowiedzi na pytanie, która z tych dwóch najczęściej stosowanych technologii druku jest lepsza. Chociaż prawdą jest, że właściwy wybór metody druku dla Twojego projektu może zaoszczędzić czas, pieniądze i stres, będziesz musiał zdecydować się na zasadzie jednostkowych przypadków, czy druk offsetowy lub cyfrowy jest najlepiej dostosowane do Twoich potrzeb.

Druk offsetowy jest tradycyjną i konwencjonalną metodą druku on-line i niewiele się zmieniło w ciągu ostatniego stulecia. Druk cyfrowy jest sektorem z szybko rozwijającą się technologią i nowymi osiągnięciami technicznymi każdego roku, dlatego też stale rośnie liczba nowych opcji i funkcji dla druku komercyjnego. Wprowadził on również pewne zamieszanie wśród klientów i grafików na temat tego, co jest możliwe, lepsze lub najlepsze praktyki. Ponieważ właściwy wybór metody druku zależy od kilku czynników specyficznych dla danego zadania lub produktu, który chcesz stworzyć, a zrozumienie zalet lub wad druku cyfrowego i offsetowego jest zdecydowanie pomocne. Poniżej, Chilliprinting da Ci przegląd tego, co musisz wiedzieć, aby zdecydować się na druk cyfrowy i offsetowy.

Dla niewprawnego oka gotowy produkt do druku offsetowego lub cyfrowego może wyglądać bardzo podobnie. Z reguły niektórzy mówią, że druk offsetowy będzie oferował lepszą jakość, ale dotyczy to tylko niektórych aspektów, na przykład, gdy wykonujesz jeden wydruk w tym miesiącu, a drugi miesiąc później i musisz zarówno wyglądać dokładnie tak samo. Zamiast skupiać się wyłącznie na jakości, wybór pomiędzy tymi dwoma metodami sprowadza się do takich czynników, jak dostępny materiał, czas, koszt, wykończenie i opcje niestandardowe.

Co to jest drukowanie offsetowe i jak to działa?

Nazwa druku offsetowego pochodzi od tego, że technika druku nie jest bezpośrednia. Farba drukarska do druku obrazu jest przenoszona ("offset") z płyty drukarskiej na gumę, a dopiero potem na powierzchnię druku. Tak zwany proces litograficzny polega na odpychaniu oleju i wody: obraz przeznaczony do druku wypalany jest na płycie. Powierzchnie przeznaczone do zadruku są barwione tuszem z wałków, natomiast powierzchnie nie przeznaczone do zadruku przyciągają folię na bazie wody. Po nałożeniu farby drukarskiej, obraz przenoszony jest na arkusze papieru lub na rolkę lub koło papieru.

Tradycyjnie, w druku offsetowym wykorzystuje się czterokolorowe maszyny drukarskie z serią czterech wałków farbowych, po jednym na każdy określony rodzaj farby: Cyjan, Magenta, Żółty i Czarny. Te cztery kolory składają się na przestrzeń barw znaną powszechnie jako CMYK. Dodatkowo, w zależności od potrzeb, mogą być stosowane specjalne kolory, takie jak Pantone lub PMS. Maszyny offsetowe mogą również mieć jedną lub dwie rolki do jednego lub dwóch nadruków kolorowych i skali szarości, lub więcej niż cztery do dodania specjalnych kolorów, takich jak złoto lub srebro, lub nawet specjalnego wykończenia, jak lakier lub błyszcząca powłoka.

Drukowanie offsetowe - charakterystyka

  • Wysoka jakość obrazu: Ustawienie maszyny do druku offsetowego wymaga czasu, ale to z kolei gwarantuje stałą jakość. Można oczekiwać, że pierwszy i ostatni arkusz całego nakładu będzie wyglądał identycznie. W przypadku profesjonalnej drukarki offsetowej można również wykonać kolejny cykl druku i oczekiwać identycznych wyników przy tych samych parametrach.
  • W przeszłości, druk offsetowy wymagał od Państwa stworzenia kliszy drukarskiej na podstawie Państwa projektu. Obecnie większość drukarni offsetowych stosuje system komputerowy, który dodatkowo przyspiesza proces i jeszcze bardziej podnosi jakość.
  • Kolory: Druk offsetowy jest w stanie wydrukować prawdziwe kolory. Oznacza to, że możesz wybrać kolor Pantone lub HKS na podstawie próbki koloru i wiedzieć dokładnie, jak będzie wyglądał wynik. To może być konieczne przy pracy z klientami, którzy używają specjalnych kolorów dla swojego logo lub marki, które po prostu nie mogą być zdjęte ani trochę. Ponadto, druk offsetowy pozwala na zastosowanie specjalnego wykończenia lub lakieru jako ostatniego etapu.
  • Druk offsetowy wykonuje się na szerokiej gamie materiałów i powierzchni drukarskich, w tym na papierze, drewnie, tkaninach, metalu, skórze, surowym papierze, plastiku i PCV, a także na grubym kartonie lub super cienkich materiałach ("papier z Biblii"). Druk offsetowy może tworzyć takie produkty, jak wizytówki z PVC, zdrapki, a nawet zdrapki.
  • W druku offsetowym koszt jednostkowy spada wraz ze wzrostem ilości, często dramatycznie. Wynika to z początkowej konfiguracji maszyny i zapotrzebowania na płyty. Pomiędzy zadaniami drukowania, maszyna musi zostać umyta, jeśli używane są różne kolory. Większy nakład pozwala na zwiększenie efektywności kosztowej. W przypadku dużych nakładów, druk offsetowy na ogół przewyższa cenę druku cyfrowego, szczególnie w przypadku takich produktów jak wizytówki, ulotki, tanie druki plakatów czy materiały promocyjne.
  • Drukarka offsetowa jest na ogół dobrze wyposażona do dalszego przetwarzania pracy drukarskiej, co oznacza przycinanie, zestawianie, składanie, oprawianie, stemplowanie lub wytłaczanie produktu do druku.

Zalety druku offsetowego

Nie nadaje się do małych nakładów, chyba że jesteś skłonny przyjąć stosunkowo wysoki koszt wykonania płyt i ustawienia maszyny. W zależności od rodzaju produktu do druku, minimalna liczba może wynosić 500 lub 1 000 (dla produktów takich jak wizytówki lub ulotki). Na szczęście ChilliPrinting specjalizuje się w druku offsetowym tanich plakatów od 100 sztuk już od 99 dolarów.
Ze względu na konfigurację i konserwację, czas realizacji zleceń druku offsetowego może być dłuższy niż ich cyfrowego odpowiednika. W przypadku pilnych zleceń, najlepszym rozwiązaniem może być druk cyfrowy, ale jeśli masz 24 godziny, offset zapewnia najwyższą jakość wyników.

Czym jest druk cyfrowy i jak to działa?

Druk cyfrowy opisuje metody drukowania, w których cyfrowe obrazy lub dane (plik do druku) są przetwarzane przez komputer i przesyłane bezpośrednio do drukarki. Może to być drukarka atramentowa lub laserowa, a nawet termiczna ze specjalnym papierem lub woskiem drukarskim, które są czasami używane do drukowania zdjęć. Podczas gdy drukarki atramentowe i termiczne drukują bezpośrednio na nośniku, drukarki laserowe zazwyczaj wykorzystują taśmę transferową i ładunki elektrostatyczne do przenoszenia tonera na papier, po czym jest on utrwalany za pomocą ciepła. Ładunki elektrostatyczne i ciepło są przyczyną tego, że arkusze mogą pozostawić drukarkę laserową naładowaną i lekko wypaczoną.

Druk cyfrowy nie wymaga wielu etapów ustawiania druku offsetowego, ponieważ nie ma w nim płyt. Drukarki laserowe i atramentowe wykorzystują czterokolorowy proces dopasowywania kolorów i przestrzeń barw CMYK. Kolorowe drukarki laserowe mają zazwyczaj jedną kasetę z tonerem na kolor, podczas gdy wysokiej jakości drukarki atramentowe używane do wydruków artystycznych często mają różne niuanse, na przykład jasny cyjan lub fotoczarny.

Druk artystyczny

Druk artystyczny jest godnym uwagi podzbiorem druku cyfrowego. Obraz lub plik jest przesyłany bezpośrednio do drukarki atramentowej. Maszyny są zazwyczaj przystosowane do druku wielkoformatowego i podawania z rolki materiału, choć możliwe są również pojedyncze arkusze. Materiały do druku artystycznego obejmują media tradycyjne i nietradycyjne. Możliwe jest stosowanie farb odpornych na blaknięcie, pigmentowych lub rozpuszczalnikowych oraz druk w jakości archiwalnej. Typowymi materiałami są różne papiery fotograficzne, papier akwarelowy, płótno obrobione lub niepoddane obróbce, papier ryżowy, papier na bazie substratów (zawierający metale) oraz tkanina lub tkanina.

Druk cyfrowy - charakterystyka

  • Krótszy zwrot akcji: W zależności od wielkości zadania drukowania, można spodziewać się gotowego produktu dość szybko. Specjaliści od druku cyfrowego używają wysokonakładowych drukarek laserowych, a miejsca, w których można wejść, mogą oferować usługę tego samego dnia dla różnych produktów i zadań drukowania. W przypadku produktów takich jak wizytówki lub ulotki, każda ilość poniżej 500 sztuk jest zwykle uznawana za dobrze przystosowaną do druku cyfrowego. Tak samo jest z ilościami poniżej 10 sztuk w przypadku druku plakatów.
  • Druk cyfrowy jest podstawową metodą druku na żądanie, zwłaszcza gdy potrzebna jest tylko niewielka liczba lub tylko jedna jednostka produktu. Druk cyfrowy może być również stosowany do szybkiej produkcji manekinów przed nakładem druku offsetowego. W przypadku wydruków artystycznych, reprodukcje cyfrowe mogą być drukowane (i sprzedawane) indywidualnie w zależności od zapotrzebowania. Możliwa staje się indywidualna korekta kolorów dla każdego egzemplarza, jak również dla artystów posiadających i obsługujących własne drukarki atramentowe.
  • Poligrafia artystyczna oferuje artystom nowe możliwości w zakresie pracy mieszanej z mediami. Drukują na materiałach takich jak płótno, a następnie poddają je obróbce lub pracują na powierzchni, dzięki czemu każdy wydruk jest "oryginalny". Druk artystyczny oferuje również reprodukcje o "jakości archiwalnej" lub "jakości muzealnej".
  • Koszt: Druk cyfrowy pozwala na tańszy druk niskonakładowy, zarówno przy użyciu drukarek laserowych jak i atramentowych. W zależności od nakładu, produktu i materiału, istnieją pewne konstelacje, w których druk cyfrowy jest w stanie zaoferować tańszy koszt całkowity niż druk offsetowy.
  • Czas: w porównaniu z drukiem offsetowym, koszt konfiguracji na jedno zadanie drukowania jest minimalny. Druk cyfrowy jest w stanie wyprodukować pierwszy wydrukowany arkusz w ciągu kilku minut i możliwe jest dokonywanie korekt w locie, aby skorygować kolory.
  • Dane zmienne: Dzięki drukowi cyfrowemu możliwe jest dostosowanie każdego drukowanego produktu. Na przykład, można umieszczać kolejne cyfry na biletach, drukować adres na listach, pocztówkach lub naklejkach i dalej dostosowywać produkty do własnych potrzeb. Druk danych zmiennych jest zazwyczaj wykorzystywany do celów marketingowych, zarządzania relacjami z klientami i reklamy.

Zużycie druku cyfrowego

  • Koszt: Druk cyfrowy ma zazwyczaj wyższy koszt jednostkowy w porównaniu z drukiem offsetowym. Jest to w pewnym stopniu kompensowane przez koszty instalacji, a bardzo często przez czynnik czasu. Druk cyfrowy jest szybkim rozwiązaniem. W technice druku atramentowego, reprodukcje lub wydruki są również droższe w przeliczeniu na jednostkę druku.
  • Ograniczony rozmiar: Cyfrowa drukarka laserowa może pomieścić tylko pojedyncze arkusze o rozmiarach około 19 cali na 13 cali. W wielkoformatowych drukarkach atramentowych powszechnie stosuje się rolki o szerokości od 36 cali do 44 cali. Od niedawna przemysłowe maszyny atramentowe mogą tworzyć wydruki o rozmiarach do 126 cali x 126 cali.
  • Materiał: ponieważ w cyfrowym druku laserowym do utrwalenia tonera na papierze wykorzystuje się ciepło, może wystąpić pewien efekt wypaczenia. Ogólnie rzecz biorąc, jest to bardziej niepokojące dla drukarki, ale wprowadza ograniczenia dotyczące materiału. Gramatura papieru może wynosić od 60g/m² (.2oz/ft²) do 300g/m² (.98oz/ft²), podczas gdy niektóre maszyny są w stanie drukować na zapasie 350g/m² (1.15oz/ft²) lub nawet 400g/m² (1.31oz/ft²). Druk cyfrowy nie ogranicza się tylko do papieru i może drukować na klejach lub niektórych trwałych materiałach, ale wybór opcji jest bardziej ograniczony niż w przypadku druku offsetowego. Aby uzyskać najlepsze rezultaty, drukarki laserowe wymagają gładkiej powierzchni materiału.
  • W druku cyfrowym, nie każdy druk jest taki sam. W przypadku dużych nakładów może wystąpić różnica lub przesunięcie, a wyniki mogą się różnić w zależności od papieru, kalibracji maszyny, a nawet wilgotności. Wymaga to wykwalifikowanej drukarki, aby zapewnić jakość i ciągłość wyników. Trudniej jest również wykonać dwa identyczne wydruki na różnych maszynach, a nawet na tej samej maszynie. Zróżnicowany czynnik często staje się widoczny na dużych powierzchniach jednego koloru. W przypadku druku offsetowego można oczekiwać jednorodnego, jednokolorowego druku, ale druk cyfrowy często wykazuje pewien efekt pochmurności.
  • Kolory: Druk cyfrowy może drukować tylko kolory w skali szarości lub CMYK i nie jest w stanie drukować prawdziwych kolorów specjalnych, takich jak Pantone, PMS Colors lub kolory HKS. Możliwe jest osiągnięcie ścisłego dopasowania, ale druk cyfrowy jest tym samym wykluczony, jeśli klient wymaga np. absolutnego dopasowania Pantone. Druk cyfrowy nie może drukować w kolorach takich jak złoty, srebrny, a nawet biały. Jednocześnie kolor materiału z pewnością wpłynie na końcowy rezultat, co jest szczególnie istotne w przypadku drukarek laserowych. Żółty papier nada np. końcowemu obrazowi lekko żółty odcień. Dlatego nie jest możliwe drukowanie na czarnym lub ciemnym papierze.
  • Niższa jakość: jest to kwestia dyskusyjna, ponieważ wysokiej jakości drukarki laserowe są w stanie osiągnąć wysokiej jakości rezultaty. Faktem jest, że w druku cyfrowym, dane do druku muszą przejść przez RIP, procesor obrazu rastrowego, gdzie są konwertowane na bitmapę. Z niskiej jakości drukarek, będzie można zobaczyć efekt piksele, ale wysokiej jakości maszyny używają dedykowanych RIP-ów dla doskonałych rezultatów. Jednakże, istnieją ograniczenia dotyczące minimalnej wielkości tekstu lub grubości linii.
  • Dalsze przetwarzanie: druk cyfrowy może produkować ulotki lub oprawy, jak również druk offsetowy. Jednakże, w zależności od materiału, mogą obowiązywać pewne ograniczenia. Kiedy ulotka jest wielokrotnie składana, drukowany toner może pękać w fałdach, co może być nieestetyczne zwłaszcza na dużych obszarach drukowanych w jednym kolorze. Drukowanie offsetowe nie ma tego problemu.

Cyfrowe drukowanie offsetowe VS: Jak wybrać swoją metodę

Jak widać z zalet i wad druku cyfrowego i offsetowego, nie ma jednej opcji, która jest najlepsza dla wszystkich przypadków użycia. Zamiast tego, będziesz musiał zdecydować się na nowo za każdym razem, która metoda druku jest lepiej dostosowane do tego, co starasz się osiągnąć. Będziesz musiał zważyć wiele różnych czynników, takich jak cena, ilość, czas, rozmiar i materiał. Jako ogólna rada, pracuj wstecz od typu produktu do druku, który chcesz stworzyć, biorąc pod uwagę swój budżet i linię czasu. Zaangażuj również swoją drukarkę tak wcześnie, jak to możliwe, abyś mógł wyjaśnić wszelkie wątpliwości dotyczące niezbędnych plików do druku.

Twój specjalista ds. druku - lista kontrolna:

  • Ilość: Ile jednostek będziesz potrzebował? Druk offsetowy oferuje niższe koszty jednostkowe przy wzrastających ilościach i zawsze będzie Twoim wyborem dla dużych serii wizytówek, ulotek lub po prostu materiałów promocyjnych. Bardzo krótkie serie mogą być znacznie bardziej opłacalne w przypadku druku cyfrowego, podczas gdy większe ilości mogą mieć niższy koszt jednostkowy w przypadku druku offsetowego.
  • Materiał: Zasadą jest, że druk offsetowy oferuje więcej możliwości wyboru i elastyczności i jest w stanie tworzyć niektóre produkty lub drukować na materiałach, których druk cyfrowy po prostu nie może osiągnąć. Druk cyfrowy ciągle nadrabia zaległości, a druk artystyczny oferuje również duży wybór, więc będziesz musiał zdecydować, jakie są Twoje potrzeby.
  • Kolor: Jeśli Twoje potrzeby mogą zostać zrealizowane w przestrzeni kolorów CMYK, druk cyfrowy jest nadal w wyścigu. Jeśli musisz mieć specjalne kolory, druk offsetowy staje się koniecznością. Z drugiej strony, jeśli potrzebujesz tylko jeden kolor lub dwa kolory, druk offsetowy może być bardziej opłacalne.
  • Zwrot akcji. Jeśli potrzebujesz go szybko, druk cyfrowy może zaoferować szybszą dostawę, choć wiele drukarek offsetowych zapewnia 24 lub 48 godzinną obsługę za dopłatą.
  • Personalizacja: Tylko druk cyfrowy jest w stanie spersonalizować każdą pojedynczą jednostkę. Jest to bardzo niedrogi sposób na personalizację materiałów marketingowych, przesyłek bezpośrednich, listów i pocztówek. Drukarze oczywiście o tym wiedzą i często są w stanie zaoferować mieszane rozwiązania: na przykład, duży nakład na tysiące kartek pocztowych może być drukowany w technice offsetowej, a następnie w razie potrzeby dostosowywany cyfrowo.