Branding korporacyjny: Co robić, gdy franczyzobiorcy zaczynają się szlajać?

Udostępnij

Franczyzobiorcy, którzy nie przestrzegają wytycznych korporacyjnych dotyczących marki, mogą narazić na szwank całą markę. Twoja franczyza opiera się na oczekiwaniach klientów. To właśnie rozpoznawalność marki i zaufanie, że te oczekiwania zostaną spełnione, sprawiają, że nowi franczyzobiorcy odnoszą sukces. Gdy pojedyncza placówka nie działa prawidłowo, naraża to na szwank reputację całej marki i prowadzi do braku zaufania ze względu na niespójne doświadczenia. To z kolei przekłada się na spadek sprzedaży (lub, co gorsza, upadek marki). Dlaczego jednak odchodzą od scenariusza i co można z tym zrobić?

Dlaczego franczyzobiorcy ignorują firmowe wytyczne dotyczące marki?

Pierwszym krokiem do naprawienia franczyzobiorców, którzy zbuntowali się i zapobieżenia takim sytuacjom w przyszłości, jest zrozumienie, dlaczego tak się dzieje.

Niezdolność do dostosowania aktywów

Standardowe zasoby świetnie nadają się do zapewnienia ciągłości w ramach franczyzy, ale jeśli są zbyt sztywne, może to spowodować problem. Wiele franczyz będzie musiało wprowadzać niewielkie zmiany, takie jak godziny pracy. Innym przykładem jest konieczność zastąpienia obrazów, które mogą nie pasować do lokalizacji geograficznej. Na przykład franczyza odzieżowa zlokalizowana na Florydzie będzie musiała zastąpić obraz przedstawiający kurtkę narciarską alternatywą na cieplejszą pogodę.

Brak możliwości dokonywania drobnych korekt prowadzi do tego, że franczyza próbuje zastąpić dany składnik aktywów. Najczęściej kończy się to tym, że produkt zastępczy jest niższej jakości niż produkt oryginalny.

Wysoki poziom sukcesu

Marki korporacyjne chcą, aby ich franczyzobiorcy odnosili sukcesy i dobrze się rozwijali. Może to jednak prowadzić do nadmiernego poczucia bezpieczeństwa, które sprawia, że franczyzobiorcy stają się nieuczciwi. Na przykład franczyzobiorca może myśleć, że skoro odniósł sukces, można ignorować wytyczne marki korporacyjnej. Z drugiej strony, nieuczciwe placówki mogą odnosić takie sukcesy, ponieważ nie przestrzegają wytycznych marketingowych. Oba te problemy są poważne i franczyzodawcy muszą je natychmiast zdusić w zarodku.

Na krótką metę może się wydawać, że nieprzestrzeganie wytycznych dotyczących marki jest lukratywne, ale na dłuższą metę może spowodować stopniowy spadek sprzedaży i ostatecznie upadek placówki.

Próba ratowania upadającej franczyzy

Franczyzobiorca zmagający się z problemami to franczyzobiorca zdesperowany i skłonny do podejmowania ryzyka, aby ratować firmę. Oznacza to naruszanie wytycznych, w tym materiałów marketingowych, a nawet obniżanie cen, co może być szkodliwe dla całej franczyzy.

Jak franczyzodawcy mogą postępować w przypadku naruszenia wytycznych dotyczących marki?

Istnieją różne sposoby postępowania z placówką, która stała się nieuczciwa. Należą do nich: rozwiązanie umowy z franczyzobiorcą z powodu naruszenia, pozew sądowy lub współpraca z franczyzobiorcą w celu naprawienia problemów.

Jeśli to możliwe, ta ostatnia opcja jest zwykle najlepsza zarówno dla firmy, jak i dla franczyzobiorcy. Po pierwsze, należy dowiedzieć się, dlaczego do tego doszło. To podpowie, w jakim kierunku należy pójść, aby naprawić problem. Oto wskazówki, jak postępować w przypadku naruszenia wytycznych:

  • Upewnij się, że franczyzobiorca ma narzędzia potrzebne do zachowania zgodności z brandingiem korporacyjnym, a jednocześnie do efektywnego obsługiwania swojego rynku (np. dostosowanie aktywów).
  • Ustalenie rutynowych wizyt w placówkach, aby upewnić się, że nieuczciwy franczyzobiorca przestrzega wszystkich wytycznych.
  • Wysłać zespół wsparcia na dodatkowe szkolenie, aby pomóc franczyzobiorcy w problematycznych obszarach.
  • Utrzymanie spójnej marki franczyzy we wszystkich placówkach.

Ostateczne rozwiązanie zapewniające właścicielom franczyzy spójność marki

Spójność marki jest szczególnie ważna, gdy marka ma wiele lokalizacji. Aktywa marketingowe powinny być odzwierciedleniem tego, kim jest obecnie Twoja firma. Aby osiągnąć ten wysoki poziom spójności i utrzymać franczyzobiorców w ryzach, należy zarządzać aktywami marketingowymi za pomocą portalu web-to-print, który umożliwia:

  • Dynamiczne dostosowywanie treści - umożliwia dostosowanie niektórych elementów zasobów marki do potrzeb konkretnych lokalizacji (np. godzin pracy).
  • Centralizacja zasobów - Nawet największe marki na przestrzeni lat wprowadzały zmiany w logo, kolorach, sloganach itp. Niezależnie od tego, czy marka wprowadza niewielkie zmiany, czy też gruntowne zmiany, ważne jest, aby wyrzucić stare treści i przechowywać nowe w jednym, scentralizowanym miejscu, do którego wszystkie placówki franczyzowe będą miały łatwy dostęp.
  • Web-to-Print - portal, który zawiera wszystkie zasoby marketingowe marki w jednym miejscu. Franczyzobiorcy mogą otrzymywać dostosowane do ich potrzeb materiały promocyjne dostarczane do ich drzwi.
Powiązane: Łatwy sposób na spójność marki

Narzędzia potrzebne do utrzymania zgodności wielu lokalizacji

Firma Ironmark rozumie, że sposób, w jaki świat postrzega Twoją markę, jest wszystkim. Nasz zespół zaangażowanych ekspertów oferuje kompleksowy pakiet usług obejmujący marketing, technologię, produkcję poligraficzną, projektowanie stron internetowych, komunikację i logistykę. Jesteśmy gotowi nawiązać współpracę, aby zapewnić, że zasoby Twojej marki są łatwo dostępne i gotowe do użycia przez Twoich franczyzobiorców, bez względu na to, w którym miejscu na świecie się znajdują. Gotowy, by chronić swoją markę? Porozmawiajmy!