Wizytówki mogą się dziś wydawać przeżytkiem - nic bardziej mylnego. Dobra wizytówka stanowi klucz do bycia zapamiętanym i do kontaktu z klientem. Stanowi jednocześnie funkcję łącznika jak i reklamy. Dlatego każda osoba pełniąca znaczące stanowisko, a także każdy przedstawiciel firmy, powinni wyposażyć się w wizytówki papierowe.
A w jaki sposób zaprojektować wizytówkę, która nie wyląduje w koszu na śmieci zaraz po tym, jak zostanie komuś wręczona? Oto kilka praktycznych, przydatnych porad.
Co trzeba wiedzieć o projektowaniu wizytówki?
Projektowanie wizytówki to proces, wokół którego kręci się większa część autoprezentacji. Dlatego nie można zaniedbać tego procesu - potrzebny jest tutaj spory nakład pracy oraz doświadczenie. Szczególnie dobrą opcję stanowi zlecenie przygotowania wizytówki grafikowi, który zna się na rzeczy. Samodzielne przygotowywanie swojej wizytówki bez wiedzy na ten temat może skończyć się marnie. Dlatego zdobądźmy wiedzę!
Składowe wizytówki - co musi zawierać?
Pierwszy krok do stworzenia atrakcyjnej, działającej wizytówki to dobry program graficzny. Sprawdzi się tradycyjny już dzisiaj Photoshop, ale też Illustrator czy coraz popularniejszy i niedrogi CorelDrow. Nie najgorszą opcję stanowią też niektóre programy darmowe, na przykład GIMP. Trzeba jednak mieć pewną wiedzę i sprawność w posługiwaniu się nimi, by nie spędzić nad tym pięć razy więcej czasu. Co powinna zawierać prawidłowo zaprojektowana wizytówka?imię i nazwisko osoby,stanowisko, które zajmuje,nazwa i logo firmy,dane kontaktowe (e-mail, telefon),dane adresowe (jeśli firma posiada siedzibę, w której przyjmuje interesantów).
Przykuwanie uwagi odbiorcy
Wizytówka ma bardzo małą przestrzeń do zagospodarowania - to jej cecha charakterystyczna. Dlatego trzeba zadbać, by zawierała wszystkie niezbędne dane, a przy tym jeszcze przykuwała wzrok i nie "prosiła się o wyrzucenie". Pierwszym punktem jest jednak system identyfikacji wizualnej firmy - jeśli niemal wszystko jest w nim niebieskie, wizytówka nie może być pomarańczowa. To nadrzędna kwestia, której nigdy nie wolno omijać. Księga znaków to dokument, który dostarczy na ten temat niezbędnych informacji.
Oryginalna, czyli jaka?
Identyfikacja wizualna firmy i wymiary wizytówek są niezmienne. Istnieje jednak szereg elementów, które można zmienić w wizytówce, tak, by rzucała się w oczy i była ciekawa. W przypadku branży, w której liczy się kreatywność, ta cecha będzie oczywiście kluczowa. Być może sprawdzi się wizytówka z przezroczystym oczkiem, z nietypowego materiału, bardzo nowoczesna i minimalistyczna? Warto opracować kilka pomysłów, by mieć z czego wybierać. Niewybaczalne jest za to kopiowanie wizytówek konkurencji.
Przejrzysty rozkład i atrakcyjny wygląd wizytówki
Wizytówka służy eksponowaniu danych. W szale kreatywności nie można o tym zapominać. Zbyt chaotyczny projekt, w którym danych trzeba wręcz szukać, to nie najlepszy pomysł. Przejrzyste projekty są łatwiej zapamiętywane, ale też klienci chętniej po nie sięgają, by zadzwonić do firmy czy skorzystać z jej strony. Dlatego warto zwrócić baczną uwagę na użyty font, grafikę, obrazki. Wszystko powinno być spójne i estetyczne.